Brukermedvirkning til nytte.

Jeg har blogget om brukermedvirkning tidligere og gleder meg over at det er kende forstelse for at dette er viktig for den enkeltes livskvalitet og for utvikle gode tjenester. Av og til dukker det opp gamle holdninger som viser at noen tar avstand fra brukermedvirkning nr brukernes erfaringer ikke er i samsvar med fagfolks erfaringer og kunnskap.

Det er gledelig at Kunnskapssenteret har startet en bevegelse for at ansatte i kommunene skal sprre brukerne om Hva er viktig for deg? Dette er starten p individuell brukermedvirkning. Det burde vre en selvflge at brukernes egne nsker og ml for livet skal vektlegges ved tildeling av tjenester.

Kunnskapssenterets modell for kunnskapsbasert praksis inkluderer brukermedvirkning og brukererfaringer. Den bestr av tre likeverdige kunnskapsomrder - erfaringsbasert kunnskap, forskningsbasert kunnskap og ikke minst brukerkunnskap/brukermedvirkning. Dette omtales i flere publikasjoner og foredrag.

Kunnskapsbasert praksis er viktig for utvikle effektive, nyttige og trygge tjenester. Det er grunn til tro at Kunnskapssenterets modell fr kende innflytelse. Det gjenstr et arbeid for at dette blir akseptert av de som fortsatt lever i fortiden hvor det ikke var god praksis lytte til brukererfaringer, verken fra enkeltbrukere eller organisasjoner. En debatt p nrk.no/ytring har vist at gamle holdninger fortsatt lever.

3 kommentarer

Cathrine Westerby

30.06.2014 kl.20:42

Takk!!!

S godt f dette bekreftet fra deg som kjenner fagfeltet. Virker som om det er en del som helst nsker stappe brukermedvirkning i en skuff. Passer ikke kartet med terrenget sier du? Ja, da m det vre noe feil med terrenget, det er i hvertfall ikke noe feil med DERES kart!

Venke Midtlien

01.07.2014 kl.01:55

S bra innlegg! Takk :-) Det m vist gjentas hver mned ser det ut til, dette med brukermedvirkning og brukererfaringenes plass i helsevesenet...

Kjersti Holst

01.07.2014 kl.05:27

Jeg sier ogs takk!! Det er sjokkerende hvor lite hensyn det blir til tatt til brukerne slik de definerer sine behov. Det er sikkert forskjell p kommunene, men her jeg bor er det slik at man fr hjelp p kommunens premisser, og slik de mener er best for pasienten. Man blir ikke engang tatt med p rd. Jeg hper inderlig at verden er i endring, at brukerne selv blir lyttet til, de som kjenner hvor "skoen trykker". Det er en prosess, og vi som pasienter m prve st sammen, men siden vi er representert med ulike diagnoser og f krefter, er det vanskelig vise motmakt overfor de som sitter med makta!

Skriv en ny kommentar

myhreperspektiver

myhreperspektiver

69, Brum

Jeg er utdannet fysiolog (UiO) og har arbeidet p sykehus, undervist tannleger, forsket p regulering av blodtrykk, drevet med kreftforskning og legemiddelinformasjon. Fra 2002 til 2012 var jeg vrt ansatt som avdelingsdirektr i Helsedirektoratet. Tidligere har jeg bl.a vrt avdelingssjef i davrende statens legemiddelkontroll og har 10 rs erfaring fra Sosialdepartement (n Helse- og omsorgsdepartementet). Min fortid som leder av Funsjonshemmedes fellesorganisasjon (FFO) p 1980-tallet har gitt et viktig grunnlag for arbeidsoppgavene og interesseomrder. Egen erfaring som pasient med en sjelden diagnose og daglig erfaring som bevegelses- og hrselshemmet er gode utgangspunkter for bloggen. Mange rs kontakter med personer med ulike kroniske sykdommer og funksjonsnedsettelser er ogs nyttig bakgrunnskunnskap.

Kategorier

Arkiv

hits