Brukermedvirkning til nytte.

 

Jeg har blogget om brukermedvirkning tidligere og gleder meg over at det er økende forståelse for at dette er viktig for den enkeltes livskvalitet og for å utvikle gode tjenester. Av og til dukker det opp gamle holdninger som viser at noen tar avstand fra brukermedvirkning når brukernes erfaringer ikke er i samsvar med fagfolks erfaringer og kunnskap.

 

Det er gledelig at Kunnskapssenteret har startet en «bevegelse» for at ansatte i kommunene skal spørre brukerne om «Hva er viktig for deg?» Dette er starten på individuell brukermedvirkning. Det burde være en selvfølge at brukernes egne ønsker og mål for livet skal vektlegges ved tildeling av tjenester.

 

Kunnskapssenterets modell for kunnskapsbasert praksis inkluderer brukermedvirkning og brukererfaringer. Den består av tre likeverdige kunnskapsområder - erfaringsbasert kunnskap, forskningsbasert kunnskap og ikke minst brukerkunnskap/brukermedvirkning. Dette omtales i flere publikasjoner og foredrag.

 

Kunnskapsbasert praksis er viktig for å utvikle effektive, nyttige og trygge tjenester. Det er grunn til å tro at Kunnskapssenterets modell får økende innflytelse. Det gjenstår et arbeid for at dette blir akseptert av de som fortsatt lever i fortiden hvor det ikke var god praksis å lytte til brukererfaringer, verken fra enkeltbrukere eller organisasjoner. En debatt på nrk.no/ytring har vist at gamle holdninger fortsatt  lever.

 

3 kommentarer

Cathrine Westerby

30.06.2014 kl.20:42

Takk!!!

Så godt å få dette bekreftet fra deg som kjenner fagfeltet. Virker som om det er en del som helst ønsker å stappe brukermedvirkning i en skuff. Passer ikke kartet med terrenget sier du? Ja, da må det være noe feil med terrenget, det er i hvertfall ikke noe feil med DERES kart!

Venke Midtlien

01.07.2014 kl.01:55

Så bra innlegg! Takk :-) Det må vist gjentas hver måned ser det ut til, dette med brukermedvirkning og brukererfaringenes plass i helsevesenet...

Kjersti Holst

01.07.2014 kl.05:27

Jeg sier også takk!! Det er sjokkerende hvor lite hensyn det blir til tatt til brukerne slik de definerer sine behov. Det er sikkert forskjell på kommunene, men her jeg bor er det slik at man får hjelp på kommunens premisser, og slik de mener er best for pasienten. Man blir ikke engang tatt med på råd. Jeg håper inderlig at verden er i endring, at brukerne selv blir lyttet til, de som kjenner hvor "skoen trykker". Det er en prosess, og vi som pasienter må prøve å stå sammen, men siden vi er representert med ulike diagnoser og få krefter, er det vanskelig å vise motmakt overfor de som sitter med makta!

Skriv en ny kommentar

myhreperspektiver

myhreperspektiver

69, Bærum

Jeg er utdannet fysiolog (UiO) og har arbeidet på sykehus, undervist tannleger, forsket på regulering av blodtrykk, drevet med kreftforskning og legemiddelinformasjon. Fra 2002 til 2012 var jeg vært ansatt som avdelingsdirektør i Helsedirektoratet. Tidligere har jeg bl.a vært avdelingssjef i daværende statens legemiddelkontroll og har 10 års erfaring fra Sosialdepartement (nå Helse- og omsorgsdepartementet). Min fortid som leder av Funsjonshemmedes fellesorganisasjon (FFO) på 1980-tallet har gitt et viktig grunnlag for arbeidsoppgavene og interesseområder. Egen erfaring som pasient med en sjelden diagnose og daglig erfaring som bevegelses- og hørselshemmet er gode utgangspunkter for bloggen. Mange års kontakter med personer med ulike kroniske sykdommer og funksjonsnedsettelser er også nyttig bakgrunnskunnskap.

Kategorier

Arkiv

hits